Belbin, auto-testy i ryzyko pracy „ze swoim echem”

Zauważyliśmy ciekawą dychotomię, jeśli chodzi o testy psychometryczne i behawioralne.

Z jednej strony istnieje duży sceptycyzm, jeśli chodzi o przydatność takich testów. Z drugiej strony natomiast występuje powszechna gotowość do zaakceptowania najnowszego testu na rynku bez należytej staranności i bez pytania:

Co test twierdzi, że mierzy? (Niektóre szeroko stosowane testy łączą, chociażby zachowanie i osobowość)
Kto tworzy te badania? Jakie są podstawy teoretyczne? Czy nasze wartości organizacyjne wspierają tę teorię?
Jaki jest nasz powód przeprowadzania testów? Co mamy nadzieję osiągnąć i jak dobrze dany test wspiera nasze potrzeby w tym zakresie?
Kiedy natomiast nie znasz swojego „dlaczego”, nie wiesz, jakiego rodzaju rezultatów szukasz.

Samodzielne „testowanie”: niebezpieczna opcja.

Ponieważ ludzie mogą być nieufni wobec testów „psychometrycznych”, wiele firm stosuje auto testowanie. Ludzie nie mogą się nie zgodzić, jeśli wyniki pochodzą od nich samych, prawda? Jednak samoraportowanie lub auto testowanie nie jest „bezpieczną opcją” a efekt może być szkodliwy. Raport odzwierciedla osobę poprzez własną zniekształconą soczewkę widzenia samego siebie. Możliwości uczenia się i rozwoju są ograniczone przez samoświadomość jednostki. Test staje się ćwiczeniem typu „odznacz i zostaw”, a pracownicy nie kupują tego procesu. Tymczasem wszystkie problemy pojawiające się pod powierzchnią nigdy nie są omawiane, ponieważ każda osoba w zespole po prostu „pracuje ze swoim echem”

Skoreluj, agreguj, analizuj

Aby uzyskać prawdziwą zmianę z rzeczywistymi wynikami, potrzebujesz interakcji. Zamiast identyfikować cechy osobowości, które kategoryzują osoby, potrzebujesz informacji zwrotnych w ramach zespołów i na różnych poziomach hierarchii w organizacji To otwiera dyskusje, które zachęcą ludzi do myślenia i promowania zmian.

Zachowanie jest zewnętrzne, możliwe do zaobserwowania i osadzone w rzeczywistych przykładach. Pomiar zachowania to sposób dodawania wartości. Jest kluczem do transformacji indywidualnego rozwoju i pomagania ludziom w efektywniejszym współdziałaniu.

Spojrzenie z dystansu na swoją osobę, bez przyklejania się do analizowania wrodzonych cech osobowości pozwala nam na odkrycie nowych obszarów swojej osoby. Zaproszenie zespołu, który w demokratyczny sposób potrafi zaoferować nam cenny feedback, pokazuje natomiast dojrzałość i otwarcie na nowe doświadczenia!

Z takiego miejsca możesz powiedzieć sobie – jakie wrażenie mają inni na twój temat? Raport z takiego badania może mówić – Oto mocne strony, które widzą inni – czy ty je widzisz? Oto, co może powstrzymać Cię przed awansem lub uznaniem innych, a oto jak sobie z tym poradzić. Oto kilka powodów, dla których łatwiej mi dogadać się z jedną osobą, ale wydajniej pracować z drugą. Tak właśnie tworzy się kultura zespołu!

Czy możesz sobie pozwolić abyś Ty, lub twoi ludzie przegapili taką możliwość?

W Belbinie wierzymy, że zachowanie ma kluczowe znaczenie, a reakcje innych osób są potrzebne, aby współtworzyć i odkrywać ten behawioralny „puls”.
Dlatego oferujemy Oceny Obserwatorów – krótkie ankiety dla kolegów i menedżerów, w oparciu o zachowania, których są świadkami każdego dnia. Informują i wzbogacają indywidualny Raport i „pogląd” danej osoby. Dlatego też takie oceny traktujemy jako integralną część procesu Belbina.

A jakie są Twoje doświadczenie? Czy współpracowałeś/aś z organizacjami, które decydują o tym „jaki” test osobowości lub behawioralne robić jeszcze przed zadaniem pytania „dlaczego?” Czy uważasz, że warto korzystać z oceny obserwatorów w Belbin? Daj mi znać!