Rozwiązanie 11:
Jak rozwiązywać konflikty w zespole?
Praca zespołowa pomaga nam zmierzyć się z trudnymi i złożonymi zadaniami.
Harmonijna współpraca nie jest jednak tak łatwa, jak może się wydawać.
Konflikty mogą mieć różne źródła i różny charakter. Jeśli zauważacie na przykład, że:
wykorzystajcie metodologię rozwiązywania konfliktów Belbin®. Specjalizujemy się w pracy zespołowej i mamy sprawdzone rozwiązania w tym zakresie.
Dzięki podejściu Belbin® w zarządzaniu różnorodnością pomagamy zrozumieć: co może stanowić źródło konfliktu, jak zamienić to co nas dzieli w naszą siłę oraz jak praktycznie pracować z tą wiedzą i budować trwalsze relacje oparte o szacunek i zaufanie.
1. Cztery źródła/cele konfliktu
– diagnoza najczęściej pojawiających się konfliktów
– w jakiego typu konflikty wchodzą poszczególne Role Zespołowe?
– omówienie sposobów ich rozwiązywania
Wnioski: dlaczego i o co się kłócimy?
2. Cztery zachowania zbędne w konflikcie
– autoanaliza zachowania podczas konfliktu
– cztery zachowania niepotrzebne – jak sobie z nimi radzić?
Wnioski: jakie moje zachowania mogą spowodować nieporozumienia lub konflikt?
3. Pięć podstawowych taktyk zarządzania konfliktami
– omawiamy: rywalizację, unikanie, kompromis, przystosowanie, współpracę
– trening na specjalnych studiach przypadku z wykorzystaniem klipów wideo
Efekt: opracowane sposoby rozwiązywania konfliktów.
4. Konstruktywna „burza” w zespole
– jak wykorzystać kontrolowany konflikt do rozwiązywania problemów czy podnoszenia efektywności
– trening bazujący na wybranym zagadnieniu
Efekt: ugruntowanie wiedzy.
5. Metody rozwiązywania problemów
– omówienie trzech najbardziej popularnych technik
– trening wykorzystania nowych metod
Efekt: rozwój umiejętności rozwiązywania problemów.
5. Budowanie atmosfery po konflikcie
– jak zadbać o emocje swoje i ludzi
– jak wpłynąć na atmosferę
– metody budowania zaufania w zespole
Wnioski: jak chcemy zadbać o atmosferę w naszym zespole?
Dla kogo?
– Dla kierowników, menedżerów, dyrektorów i innych szefów zespołów, którzy są świadomi potrzeb swojego zespołu.
– Dla zespołów, które napotkały opisane powyżej trudności i chcą sobie pomóc.
– Dla zespołów, które dobrze sobie radzą i chcą jeszcze lepiej działać w przyszłości.
Metodyka – czyli jak prowadzimy zajęcia
Prowadzimy zajęcia w formie warsztatu, a nie szkolenia. Większość czasu dedykujemy dyskusjom i zdobywaniu doświadczenia poprzez: ćwiczenia indywidualne, grupowe, studia przypadków, testy, gry kierownicze i symulacje, odgrywanie ról i wypracowywanie konkretnych, praktycznych rozwiązań. Stosujemy również takie narzędzia dydaktyczne jak: gry planszowe, specjalnie opracowane filmy dydaktyczne, gry szkoleniowe, karty coachingowe.
Metodyka prowadzonych zajęć bazuje na modelu uczenia 4 MAT ® amerykańskiej firmy About Learning.
Nasi trenerzy są praktykami biznesu, posiadają osobiste doświadczenie w zarządzaniu dzięki czemu prowadzą zajęcia z ukierunkowaniem na osiągnięcie konkretnego efektu. Jako ludzie dynamiczni i przedsiębiorczy dokładają wszelkich starań, żeby precyzyjnie określić cele i kształt warsztatów oraz dobrać odpowiednie, dopasowane do grupy rozwiązania i metody.
Ten warsztat prowadzi:
Beata Jacak – Drabik
Tomasz Knitter