Źródła konfliktów w zespole

Źródła konfliktów w zespole

Tym razem podejdźmy do tematu przez pryzmat bardziej osobisty. Z pewnością byłeś już w życiu skonfliktowany z jakąś osobą, w mniejszym lub większym stopniu.  Czasami mówimy również o byciu w konflikcie z samym sobą. Co w takim razie jest jego naturą?

Różnica.

Może to być różnica w ocenie, podejściu, zdaniu, wartościach, zachowaniach… i pewnie długo można byłoby by tak wymieniać. Świat polega na różnicach, podstawowa dychotomia towarzyszy nam zawsze; dobro-zło, noc-dzień, etc. Jednocześnie wiemy, że rzeczywistość nie jest czarno-biała, istnieją wszystkie odcienie szarości, no i kolory. Różnimy się charakterem, temperamentem, poziomem inteligencji i empatii – tym wszystkim co psychologia nazywa różnicami indywidualnymi. Każdy z nas jest jedyny w swoim rodzaju, wyjątkowy.

Jesteśmy tego świadomi, dlatego porównujemy się z innymi.

Ten mechanizm dotyczy wszystkiego o czym wspominałem powyżej oraz takich rzeczy jak; decyzje, osobiste wybory, upodobania czy ubrania. Porównując się nikt nie chce czuć się gorszy, słabszy lub głupszy, więc budujemy swoje przekonanie, że jesteśmy lepsi, silniejsi i mądrzejsi. Finalnie sprowadza nas to na manowce, dlatego też nie warto się z nikim porównywać. Natomiast na co dzień rodzi to wiele sytuacji, w których chcemy mieć po prostu rację. Od drobnych rzeczy po fundamentalne.

Konflikt w zespole pojawia się również z innego powodu. Jest nim poczucie odpowiedzialności i podejście do niej.

W obliczu odpowiedzialności za coś lub kogoś, w zależności od kalibru sprawy, przyjmujemy bardzo różne strategie postępowania. Od negacji, poprzez obwinianie czy unikanie albo niechętną zgodę do wzięcia pełnej odpowiedzialności. Mówi się, że odpowiedzialności się nie daje, prawdziwą odpowiedzialność się bierze. Denerwują nas osoby, które unikają zaangażowania się, udziału w czymś, podjęcia działania.

Zasada OZ* mówi, że odpowiedzialność to “osobisty wybór wzrastania ponad własne ograniczenia i demonstrowanie poczucia własności (ownership), niezbędnego do osiągnięcia pożądanych rezultatów – Zobacz, Przyjmij, Rozwiąż i Zrób TO”.  Jednym słowem możemy być aktywni lub pasywni w obliczu odpowiedzialności. Zapanować nad swoimi emocjami albo im ulec.

Zetknięcie się ze zmianą wywołuje podobne reakcje.

Jedni są nastawieni entuzjastycznie do zmiany, inni chcą jej uniknąć. Niektórzy nawet sabotują ją, aktywnie działając przeciwko niej. Pojawiają się różnice w celach, potrzebach, oczekiwaniach i priorytetach. Pomiędzy ludźmi i całymi działami w firmie.

W takim razie jak rozwiązywać konflikty?

Metod i podejść jest wiele, ale wszystko zaczyna się w głowie. W Twojej głowie. Świadomość tego jak nasz umysł funkcjonuje i jaka jest natura konfliktu pozwala nam podchodzić do trudnych sytuacji z większym dystansem, spokojem i zrozumieniem. Możemy nazwać to osobistą dojrzałością, chociaż nie ma to związku z wiekiem. Już wiesz, że gdy pojawi się potencjalna, konfliktowa sytuacja, nie musisz tego brać osobiście i tak bardzo tego przeżywać.  Zachowując spokój rejestrujesz więcej szczegółów, odbierasz więcej informacji, w zgiełku ludzkich emocji dostrzegasz sedno sprawy. Jednym słowem rozwiązanie sporu, kłótni czy problemu przychodzi Ci łatwiej. Wypracowanie konsensusu staje się bowiem możliwe właśnie wtedy, gdy zachowujesz dystans.

*Zasada OZ. Uzyskiwanie rezultatów poprzez indywidualną i organizacyjną odpowiedzialność. Tom Smith , Roger Connors , Craig Hickman.

Autor artykułu: Tomasz Knitter.

Tomasz Knitter
Tomasz Knitter
Senior Partner and Co-founder

Certyfikowany trener i coach metodologii Belbin® na poziomie master trainer z uprawnieniami do akredytowania z Teorii Ról Zespołowych Belbin® w Polsce. Od 2003 roku wykorzystuję Koncepcje Belbina do prowadzenia warsztatów podnoszących efektywność zespołów zarządzających oraz coachingów indywidualnych.

12 wyzwań – 12 rozwiązań
Jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Jeśli potrzebujesz poprawy efektywności, zaangażowania i zaufania w zespole skorzystaj z propozycji praktycznych warsztatów.

Jesteś kierownikiem, menedżerem, dyrektorem lub innym szefem zespołu?

Dowiedz się jak rozwiązywać konflikty w zespole.

Belbin Role Icons