Etap Stormingu w rozwoju zespołu: nie zmarnuj dobrego konfliktu

Konflikt – jakie skojarzenia budzi w Tobie to słowo? Może czujesz obawę przed sytuacjami konfliktowymi? Może złość, bo przypominasz sobie jedną z nich?

Większość z nas traktuje konflikty jak burzę, przed którą trzeba się jak najszybciej schować. A przecież burza – choć niesie niepokój – oczyszcza powietrze i sprawia, że wszystko staje się bardziej przejrzyste. A „burzliwy” etap Stormingu w rozwoju zespołu jest wręcz niezbędny, by wejść na wyższy poziom. Dziś pokażemy Ci, jak przejść przez niego bezpiecznie i bez większych szkód, za to z licznymi korzyściami na przyszłość.

Burza w zespole – jak przebiega etap stormingu?

W poprzednim wpisie pisaliśmy o 1 etapie budowania zespołu – formingu. Dzisiaj chcemy odczarować temat konfliktów i pokazać Ci, że mogą być one budujące i konstruktywne w procesie rozwoju zespołu. Pamiętaj, że fakt, iż wśród Twoich pracowników pojawiają się takie trudne sytuacje, nie świadczy źle ani o Tobie, ani o innych. Bo przecież nie ma zespołu, w którym wszyscy mieliby takie same:

  • cele;
  • wartości;
  • charaktery i temperamenty;
  • pomysły na rozwiązanie problemów;

I bardzo dobrze.

To, że jesteśmy różni (także pod względem pełnienia różnych Ról Zespołowych), jest cenne i pożądane. Różnice dotyczące tak ważnych kwestii sprawiają jednak, że sytuacje konfliktowe są nieuniknione. Pojawiają się zwłaszcza podczas fazy Stormingu – jednym z etapów rozwoju zespołu według Tuckmana. Skojarzenie tego etapu rozwoju zespołu z burzą zdecydowanie nie jest przypadkowe – stąd metafora z początku artykułu :)

Dlaczego konflikt w tej fazie rozwoju wymaga mądrego zarządzania?

Czy powszechność sytuacji konfliktowych na etapie Stormingu oznacza, że jako lider możesz jedynie biernie przyglądać się, jak drobne punkty zapalne przeradzają się w pełnowymiarowe problemy? Oczywiście nie. Sytuacje sporne są ważne i potrzebne. Aby skutecznie zarządzać zespołem, potrzebujesz jednak narzędzia, dzięki któremu poprowadzisz swój zespół w kierunku zdrowego konfliktu.

Pomyśl o pracownikach, którzy nie zgadzają się ze sobą, ale jednocześnie:

  • prowadzą ożywioną wymianę zdań;
  • pozwalają każdemu wypowiedzieć się w dyskusji;
  • proponują kreatywne rozwiązania problemów;
  • nie pomijają trudnych tematów.

Zespół, który działa w ten sposób, za jakiś czas na pewno wejdzie w kolejną fazę rozwoju: Norming. A tam będzie już dużo przyjemniej i… efektywniej!

Sposoby na Storming: konstruktywne rozwiązywanie konfliktów w zespole

Poniżej opisujemy 5 stylów rozwiązywania konfliktów, które mogą przydać Ci się w zarządzaniu zespołem w fazie Stormingu. Pamiętaj, że nie są one uniwersalne – dlatego dobrze jest doskonalić umiejętność dopasowywania strategii rozwiązywania konfliktów do kontekstu. Kilka wskazówek dotyczących zarządzania trudnymi sytuacjami na pewno Ci jednak pomoże.

Oto przykłady konstruktywnych stylów rozwiązywania konfliktów – szczególnie pomocne w „burzliwej” fazie Stormingu:

  • Unikanie: Może być przydatne w sytuacjach, gdy nie jesteś pewny wyniku konfliktu lub gdy negatywne skutki przewyższają korzyści z rozwiązania sytuacji konfliktowej. Unikanie pozwala uczestnikom ochłonąć lub pozwolić innym działać samodzielnie. Można je zastosować także wtedy, gdy sprawa jest błaha.
  • Dostosowanie: Warto je zastosować, gdy chcesz pokazać zespołowi, że od wygranej ważniejsza jest harmonia i stabilność, uczenie się od siebie nawzajem, wykazanie rozsądku, bycie w zgodzie z wartościami firmy.
  • Rywalizacja: Możesz ją zastosować, gdy masz pewność co do swoich działań, gdy chcesz szybko wdrożyć zmiany, gdy sprawa jest istotna, a kierunek jasny. Przydaje się również przy podejmowaniu niepopularnych decyzji.
  • Kompromis: Przydaje się, gdy uczestnicy sytuacji konfliktowej mają równorzędne pozycje, gdy chcesz szybko znaleźć rozwiązanie, a także wtedy, gdy bardziej zależy Ci na unikaniu zakłóceń niż na realizacji celu.
  • Współpraca: Jest wskazana, gdy masz gotowość do poznania perspektywy innych, gdy zależy Ci nie tylko na rozwiązaniu problemu, ale również na budowaniu relacji. Wymaga czasu i zaangażowania.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat efektywnego zarządzania zespołem? Dołącz do najbliższego szkolenia „Budowanie efektywnego zespołu”! Nasi eksperci pokażą Ci, jak tworzyć atmosferę współpracy w grupie i jak wykorzystywać potencjał poszczególnych Ról Zespołowych Belbina. Sprawdź aktualne terminy szkoleń!

Konsultant z ponad 20-letnim doświadczeniem we wszystkich aspektach rozwoju biznesu osiąganego poprzez efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncentruje się na wzroście efektywności pracowników osiąganym dzięki ukierunkowanym procesom rozwoju kompetencji. Szczególnie zainteresowana Rolami Zespołowymi Belbina i eksploracją synergii zespołowej.

Certyfikowany trener i coach metodologii Belbin® na poziomie master trainer z uprawnieniami do akredytowania z Teorii Ról Zespołowych Belbin®. Prowadzi warsztaty podnoszące efektywność zespołów zarządzających oraz coaching indywidualny. Rozwija zdolności przywódcze, pomaga zarządzać zmianami, uczy technik myślenia krytycznego.

Newsletter Belbina

Dzięki newsletterowi Belbina poznasz aktualności, dowiesz się jak wspierać zespoły oraz uzyskasz dostęp do ekskluzywnych treści, takich jak raport Praca zdalna a Role Zespołowe. Analiza. Wiadomość z linkiem do pobrania raportu otrzymasz w ciągu godziny po potwierdzeniu zapisu.

Belbin Team Roles DISTRIBUTOR

Pomożemy Ci na każdym etapie drogi do sukcesu.

Uzyskaj bezpłatną konsultację:

Belbin Role Icons