Forming: pierwszy etap budowania zespołu

Brak konfliktów, jednomyślność i lojalność nie zawsze oznaczają, że wszystko w zespole przebiega idealnie. Co więcej – może to być sygnał, że… grupa wcale nie jest zespołem. Zauważasz w tym niepokojące objawy? Na pierwszym etapie rozwoju zespołu – formingu to zupełnie naturalne! Ważne jest jednak, by nie zatrzymywać się w miejscu. I właśnie to chcemy Ci pokazać: co robić, by forming był tylko punktem wyjścia do dalszego rozwoju, a nie etapem, w którym zespół będzie tkwił przez niepokojąco długi czas.

Zanim grupa stanie się zespołem… Jak wygląda etap formingu?

Wyobraź sobie, że patrzysz na grupę osób, które będą ze sobą współpracowały po raz pierwszy. Ten etap rozwoju zespołu na pierwszy rzut oka może prezentować się idealnie. Możliwe, że masz przed sobą całkiem miły obrazek: nie ma sytuacji konfliktowych, uczestnicy projektu skupiają się na zadaniach organizacyjnych, starannie wykonują polecenia. Nikt nie kwestionuje słuszności pomysłów lidera, a jednomyślność i lojalność są priorytetami.

A teraz przyjrzyj się dokładnie. Czy zauważasz tam grupę indywidualistów skupionych na dążeniu do własnych celów? Czy dyskusje polegają głównie na bezrefleksyjnym przyjmowaniu propozycji lidera? Czy to, co widzisz, można w ogóle nazwać zespołem? A może to tylko grupa robocza, której członków niewiele ze sobą łączy?

Podczas formingu – na pierwszym etapie procesu rozwoju zespołu – to naturalne. Członkowie przyszłego zespołu dopiero się poznają, obserwują się uważnie, ale nieco z dystansu. A w takiej sytuacji trudno o konstruktywne, rozwijające zespół wymiany zdań czy dyskusje osób, które niekoniecznie się ze sobą zgadzają. Do tego trzeba przecież otwartości.

Forming to tylko początek – jak pójść dalej?

Ważne jednak, by w rozwoju zespołu nie zatrzymać się w tym miejscu. Bo aby grupa robocza zmieniła się w zespół, trzeba szczerej komunikacji, gotowości na przyjęcie odmiennego zdania innych, kwestionowanie racji szefa – właśnie na etapie formowania. I Ty, jako lider, możesz sprawić, by proces formingu był rozwojowy. Wiążą się z tym pewne wyzwania: przede wszystkim wskazanie pracownikom wspólnego, angażującego celu i wspieranie ich w otwartym przedstawianiu swoich poglądów i pomysłów.

Jak sobie z tym poradzić? Przede wszystkim pomoże Ci tu wiedza o tym, co dzieje się na etapie formingu, umiejętność zdefiniowania różnic pomiędzy grupą roboczą a zespołem. A także świadomość, że zapewnienie wysokiego poziomu kompetencji czy sprawności operacyjnej pojedynczych osób może nie wystarczyć. „Grupa geniuszy” to cenny zasób, ale efektywna realizacja projektów jest możliwa tylko z „genialnym zespołem”. Takim, w którym znajdą się pracownicy o zróżnicowanych kompetencjach, z poczuciem sprawczości i chęcią dążenia do wspólnego celu.

Jeśli jesteś ciekaw kolejnego, najbardziej burzliwego etapu budowania zespołu, przeczytaj tekst o stormingu.

Dowiedz się, jak wspierać zespół podczas formingu

Gdy stajesz przed wyzwaniem związanym z zarządzeniem zespołem – ale nie tym zgranym i sprawnie działającym, ale dopiero powstającym – możesz zadawać sobie pytania:

  • Czy jako lider możesz przyspieszyć transformację grupy roboczej w zespół?
  • Czy możesz w jakiś sposób moderować dyskusje i prace nad projektem, by zachęcać do otwartej komunikacji, wchodzenia w konstruktywne sytuacje konfliktowe, wysuwania własnych pomysłów?
  • A może forming rządzi się swoimi prawami i jakiekolwiek próby ingerowania są nieskuteczne, ale i niewskazane?

Taka refleksja i uważne przyglądanie się rozwojowi zespołu są bardzo cenne. Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, możesz jednak potrzebować wsparcia profesjonalistów.

Co robić na etapie formingu, by Twój zespół z czasem stał się różnorodny, ale spójny i efektywnie działający? Tego dowiesz się na szkoleniu „Budowanie efektywnego zespołu”. Łączymy w nim zagadnienie etapów budowania zespołu według Tuckmana z tematem ról zespołowych Belbina. Dzięki temu spojrzysz na tę kwestię z różnych perspektyw i zrobisz kolejny krok, by być świadomym, skutecznym liderem.

Konsultant z ponad 20-letnim doświadczeniem we wszystkich aspektach rozwoju biznesu osiąganego poprzez efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncentruje się na wzroście efektywności pracowników osiąganym dzięki ukierunkowanym procesom rozwoju kompetencji. Szczególnie zainteresowana Rolami Zespołowymi Belbina i eksploracją synergii zespołowej.

Certyfikowany trener i coach metodologii Belbin® na poziomie master trainer z uprawnieniami do akredytowania z Teorii Ról Zespołowych Belbin®. Prowadzi warsztaty podnoszące efektywność zespołów zarządzających oraz coaching indywidualny. Rozwija zdolności przywódcze, pomaga zarządzać zmianami, uczy technik myślenia krytycznego.

Newsletter Belbina

Dzięki newsletterowi Belbina poznasz aktualności, dowiesz się jak wspierać zespoły oraz uzyskasz dostęp do ekskluzywnych treści, takich jak raport Praca zdalna a Role Zespołowe. Analiza. Wiadomość z linkiem do pobrania raportu otrzymasz w ciągu godziny po potwierdzeniu zapisu.

Belbin Team Roles DISTRIBUTOR

Pomożemy Ci na każdym etapie drogi do sukcesu.

Uzyskaj bezpłatną konsultację:

Belbin Role Icons